Frågor & Svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna med svar. Om du inte redan läst igenom manualen för Bokavård.se rekommenderar vi att du gör det.

Klicka på en fråga så visas svaret nedan. Testa gärna även att använda sökfunktionen för att hitta information.

När får jag betalt?

Direkt efter varje månadsutgång gör vi en ekonomisk sammanställning av alla bokningar och avbokningar för den månaden. Därefter gör vi en utbetalning inom 14 dagar.

Hur vet jag när en patient bokat en tid?

Det finns 3 sätt att bli varse om att du fått en bokning:

  1. Du ser det i kalendern när du loggar in
  2. Du får en e-post så snart du fått en bokning. Se därför till att du alltid har rätt e-postadress angiven.
  3. Du får ett SMS så snart du fått en bokning. Detta förutsätter att du angivit ditt mobilnummer och slagit på SMS-avisering under kontoinställningar.
Hur många tider måste jag lägga in i kalendern?

Du avgör själv hur mycket lediga tider du lägger upp i kalendern. Men ju fler tider du lägger upp desto större chans har du att få bokningar. Så se alltid till att ha en rimlig mängd med lediga tider tillgänglig.

Vad påverkar hur många bokningar jag får?

De mest avgörande faktorerna för hur många bokningar du får via Bokavård.se är:

  1. Hur mycket lediga tider du har lagt upp - ju mer lediga tider, desto större chans att patienter hittar en passande tid
  2. De tjänster du erbjuder - en del tjänster bokas mer frekvent än andra. Generellt sätt är det alltid bra att ha minst en form av undersökning tillgänglig. Patienter är mer benägna att boka undersökning direkt online jämfört med behandlingar.
  3. Priset på de tjänster du erbjuder - gör en sökning och se hur du står dig i jämförelse med andra kliniker som erbjuder samma behandling. Du kan alltid justera priset på dina behandlingar själv.
  4. Betyg & omdömen - ju bättre omdömen du får, desto större chans att få bokningar. Det allra viktigaste är självklart att erbjuda bra vård. Därtill kan du alltid uppmana de patienter som kommer till dig via Bokavård.se att gå in på sajten och skriva ett omdöme.
Hur ändrar jag mina uppgifter?

Instruktioner för att ändra dina uppgifter finns i manualen.

Hur ändrar jag på min presentation / profilsida?

Börja med att logga in och därefter klicka på länken Redigera profilsida.Meny för inloggade praktiker

På din profilsida finns det för närvarande tre fält som du kan för att bygga upp en bra presentation. De fält som kan redigeras är PresentationCertifieringar & Medlemskap samt Talar följande språk.

Uppdatera din presentationssida

För att redigera dessa fält klickar du på länken "Uppdatera" eller "Lägg till ny".

Uppdatera språk- & medlemskapsfältet

Hur tar jag bort lediga tider i kalendern?

Ändra lediga tider i kalendern

Under Kalender i huvudmenyn ser du alla de lediga tider du lagt upp. Klicka på det tidsintervall du vill ta bort.Klicka på det tidsintervall du vill ta bort. I den ruta som kommer upp klickar du på knappen "Ta bort". I kalenderna ser du nu att tidsintervallet har ändrats efter dina justeringar

Hur ändrar jag lediga tider i kalendern?

Ändra lediga tider i kalendern

Under Kalender i huvudmenyn ser du alla de lediga tider du lagt upp.
Klicka på det tidsintervall du vill ändra. I rutan som kommer upp kan du ändra start och sluttid. Här kan du göra ändringar och därefter klicka på "Uppdatera" för att spara dessa. I kalenderna ser du nu att tidsintervallet har ändrats efter dina justeringar

 

Hur lägger jag upp lediga tider i kalendern?

Efter att du loggat in på ditt konto väljer du "Kalender" i huvudmenyn. I kalendern markerar du (genom att klicka och dra) det tidsintervall som du vill ska vara bokningsbart för dina patienter. Ett fönster öppnas därefter automatiskt där du kan granska tidsintervallet och göra eventuella ändringar. När du är nöjd, klicka "Lägg till". Den bokningsbara tiden syns nu i blått i kalendern.
Lägg till lediga tider i kalendern

Hur lägger jag upp de olika behandlingar jag erbjuder?

Logga in på ditt konto och välj "Hantera behandlingar" i menyn. Klicka på knappen "Lägg till behandling" och följ anvisningarna.

Lägg till ny behandling

Hur vet jag hur mycket som kommer att betalas ut?

Direkt efter varje månadsutgång gör vi en ekonomisk sammanställning av alla bokningar och avbokningar för den månaden. Den sammanställning finns tillgänglig på ditt konto att se och ladda ner i utskriftsformat (PDF). Denna avräkningsnota / faktura kan du använda som bokföringsunderlag.

Hur betalar ni ut pengar?

Vi betalar ut pengar via Bankgiro eller Plusgiro. I dina kontoinställningar anger du bankgironummer alt. plusgironummer samt väljer det sätt du vill att pengarna skall betalas ut på.

Kan jag bara använda kalenderfunktionen och ta betalt på kliniken?

För vissa typer av behandlingar tar vi inte betalt på Bokavård.se utan betalning görs på kliniken. Kontakta supporten för mer info om detta.

Vad baseras mitt betyg på?

Betygsättningen görs inom 4 kategorier:

  1. Bemötande - Hur upplever du den här vårdgivarens bemötande?
  2. Förtroende - Fick du förtroende för denna vårdgivare?
  3. Information - Fick du tillräcklig information om ditt tillstånd och/eller behandling?
  4. Rekommendation - Kan du tänka dig att rekommendera den här vårdgivaren till andra?
Hur hanterar jag reklamationer?

Reklamationer hanterar på samma sätt som du tidigare gjort. Eftersom det är du som utfört tjänsten får patienter vända sig till dig för eventuella reklamationer. Vi hanterar i dagsläget inga återbetalningar utan det momentet står ni för själva.

Kostar det något när jag lägger in manuella bokningar?

Nej, det kostar inget att lägga in manuella bokningar. Vi tar endast betalt för de bokningar som kommer via Bokavård.se eller någon av våra partners.

Vilka betalsätt finns det?

På Bokavård.se kan du välja att betala med ett av följande betalalternativ:

  1. Betalkort / kreditkort (VISA, Mastercard, Amex)
  2. Internetbankbetalning (via Swedbank, Nordea & Handelsbanker)
  3. Faktura - 14 dagars betaltid
  4. Klarna delbetalning

Säkra betalsätt från Klarna & Payer

Hur kan jag reklamera en behandling?

För att reklamera en behandling / tjänst vänder du dig i första hand till den som utförde behandlingen.

Hur avbokar jag en behandling?

Logga in på Bokavård.se. Klicka därefter på länken "Mitt konto" som du finner längst upp på höger sida. Leta sedan upp den behandling du vill avboka och klicka på länken "Avboka".

Hur får jag nytt lösenord?

Om du har glömt ditt lösenord kan du enkelt skapa ett nytt lösenord via följande länk: https://www.bokavard.se/login/forgotpass/

Ange din e-postadress så får du en länk där du kan ange ett nytt lösenord. Länken bör komma till din mail inom ett par minuter.